10 Οκτ Γιατί είναι σημαντική η αυτοεξέταση στους μαστούς, όπως και η μαστογραφία;
Ίσως να μην το γνωρίζετε αλλά το 43% των γυναικών που νόσησαν από καρκίνο του μαστού το ένιωσαν πρώτη φορά όταν εξέτασαν το στήθος τους. Ίσως να μην γνωρίζετε επίσης ότι, όσο νωρίτερα ανιχνεύεται και γίνεται η διάγνωση, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα ίασης και επιβίωσης, όταν είναι στο πρώιμο στάδιο.
Ο καρκίνος του μαστού είναι ο συχνότερος γυναικείος καρκίνος και σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία 1 στις 8 γυναίκες έχει πιθανότητα να νοσήσει κάποια στιγμή στη ζωής της. Το 2020 διαγνώσθηκαν 2.3 εκατομμύρια γυναίκες, ενώ στην Ελλάδα εκτιμάται ότι περίπου 6.000 γυναίκες διαγιγνώσκονται με καρκίνο του μαστού κάθε χρόνο. Ωστόσο τα ευχάριστα νέα είναι, ότι η πιθανότητα μία γυναίκα να πεθάνει από καρκίνο μαστού είναι μόλις 3% (1 στις 36). Αυτό το ποσοστό μειώνεται συνεχώς από το 1989, με τη μεγαλύτερη μείωση να σημειώνεται σε γυναίκες κάτω των 50 ετών. Και αυτό οφείλεται στην ενημέρωση, στην εκστρατεία ενημέρωσης με την εμβληματική ροζ κορδέλα που φέτος συμπληρώνει τριάντα χρόνια από τη δημιουργία της και στην έγκαιρη πρόληψη. Οι τακτικές προληπτικές εξετάσεις και η κλινική εξέταση για την ανίχνευση του καρκίνου του μαστού είναι τα πιο σημαντικά πράγματα που πρέπει να κάνει κάθε γυναίκα. Ωστόσο, το ίδιο σημαντικό είναι να εξετάζουμε τακτικά μόνες μας το στήθος για να εντοπίσουμε τυχόν αλλαγές.
Γιατί είναι τόσο σημαντική η αυτοεξέταση του μαστού στο σπίτι;
Η αυτοεξέταση μαστού, η οποία σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά την εξέταση από έναν ειδικό ιατρό, πρέπει να ξεκινάει από τη νεαρή ηλικία. Καταρχήν, είναι ένας λόγος να γνωρίσουμε το στήθος μας. Δεν μπορούμε να ξέρουμε ότι έχει υπάρξει μια αλλαγή αν δεν ξέρουμε πώς είναι ο φυσιολογικός ιστός του μαστού μας. Ψηλαφώντας τους μαστούς κατανοούμε τη φυσιολογική εμφάνιση και αποκτάμε αίσθηση τους. Με αυτό τον τρόπο, πρώτα εμείς, μπορούμε να αναγνωρίσουμε συντομότερα οποιαδήποτε αλλαγή δούμε και αντιληφθούμε ότι κάτι ύποπτο συμβαίνει και να την αναφέρουμε στον ιατρό μας. Αν έχετε περίοδο, η αυτοεξέταση γίνεται κάθε μήνα, λίγες μέρες μετά την περίοδο. Εάν είσαστε στην εμμηνόπαυση, ορίζετε μία συγκεκριμένη ημέρα κάθε μήνα (πχ κάθε 1η του μηνός) για να υπάρχει μία συνέπεια.
Πώς κάνω την αυτοεξέταση των μαστών μου στο σπίτι;
Για να πραγματοποιήσετε μια αυτοεξέταση, ξεκινήστε με τον οπτικό έλεγχο. Σταθείτε μπροστά στον καθρέφτη σας, γυμνές από τη μέση και πάνω, και δείτε αν υπάρχουν αλλαγές στην εμφάνιση των μαστών σας . Στη συνέχεια, σηκώστε τα χέρια σας πάνω από το κεφάλι σας. Στη συνέχεια, τοποθετήστε τις παλάμες σας στους γοφούς (ή στη μέση) και φέρτε μπροστά τους αγκώνες. Και οι δύο κινήσεις μπορούν να σας βοηθήσουν να δείτε αλλαγές που διαφορετικά δεν θα βλέπατε. Κατόπιν, κάντε το τεστ αίσθησης. Με το αριστερό χέρι πίσω από το κεφάλι, ενώνετε τον δείκτη, τον παράμεσο και το μεσαίο δάχτυλο του δεξιού σας χεριού και εξετάζετε τον αριστερό μαστό, ξεκινώντας από την μασχαλιαία περιοχή για τυχόν πρησμένους λεμφαγένες. Στη συνέχεια, με κυκλικές κινήσεις ψηλαφίζετε τον μαστό από την περιφέρεια και σταδιακά κάνετε μικρότερους κύκλους ώσπου να φτάσετε στη θηλή. Πιέζετε τη θηλή ελαφρώς, για να δείτε αν βγάζει κάποιο υγρό.
Γιορτάζοντας την 30η επέτειο Εκστρατείας για τον Καρκίνο του Μαστού της «The Estée Lauder Companies»
Ήταν του 1992 που η Έβελυν Λώντερ ξεκίνησε την εκστρατεία ενημέρωσης για τον καρκίνο του μαστού της «The Estée Lauder Companies» και συν-δημιούργησε το 1992 την εμβληματική Ροζ Κορδέλα. H αποστολή της Εκστρατείας παραμένει όλα αυτά τα χρόνια σταθερή: να βοηθήσει στη δημιουργία ενός κόσμου χωρίς καρκίνο του μαστού, έχοντας ως στόχο τη συνεχή ενημέρωση του κοινού για τη σημασία της έγκαιρης διάγνωσης και πρόληψης. Αναγνωρίζεται ως το μεγαλύτερο πρόγραμμα κοινωνικού αντικτύπου του ομίλου και υποστηρίζει πάνω από 60 οργανισμούς παγκοσμίως. Μέχρι σήμερα έχουν συγκεντρώσει περισσότερα από 108 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως, τα οποία συμβάλουν θετικά στη προσπάθεια που γίνεται σε κάθε χώρα και κάθε κοινωνία στην οποία δραστηριοποιείται. Η Εκστρατεία για τον Καρκίνο του Μαστού αναγνωρίζεται.
Στην Ελλάδα, η Estée Lauder Hellas με κύριο στόχο την ευαισθητοποίηση του κοινού, συνεργάζεται από το 2005 με το γνωστό σχεδιαστή Duka, για το σχεδιασμό μιας συλλεκτικής σειράς βραχιολιών. Μια τοπική πρωτοβουλία στα πλαίσια της παγκόσμιας εκστρατείας ενημέρωσης για τον καρκίνο του μαστού της The Estée Lauder Companies, η οποία έχει λάβει διεθνή αναγνώριση. Κάθε χρόνο, το Pink Ribbon Bracelet αποτελεί ένα σύμβολο του αγώνα κατά του καρκίνου του μαστού και της σημασίας για έγκαιρη ενημέρωση και της πρόληψη. Τα έσοδα από την πώληση του βραχιολιού χρηματοδοτούν τις ανθρωπιστικές δράσεις και το σπουδαίο έργο της Ελληνικής Αντικαρκινικής Εταιρείας. Μέχρι σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί περισσότερες από 4.000 δωρεάν μαστογραφίες από τον κινητό μαστογράφο, σε απομακρυσμένες πόλεις και νησιά σε όλη την Ελλάδα.
O Dukas φέτος, για 17 η συνεχή χρονιά, δημιούργησε ένα πολυτελές βραχιόλι –σύμβολο- για την επέτειο των 30 ετών του Breast Cancer Campaign. Το εμβληματικό σήμα του Pink Ribbon τρισδιάστατο και φινιρισμένο σε Rose Gold 24k πρωταγωνιστεί στο κέντρο του βραχιολιού. Όπως λέει και ο ίδιος «πηγή έμπνευσης μου για το Pink Ribbon Bracelet 2022 αποτελεί η συμπλήρωση 30 ετών της παγκόσμιας και τόσο σημαντικής αυτής Εκστρατείας. Η δέσμευση της The Estée Lauder Companies, πως ενωμένοι θα βάλουμε τέλος στον καρκίνο του μαστού», είναι ένα πανίσχυρο μήνυμα το οποίο κάθε χρόνο μου δίνει αστείρευτη δύναμη και έμπνευση».
Η Ελένη Μενεγάκη, η Ελληνίδα Πρέσβειρα της Εκστρατείας για τον Καρκίνο του Μαστού, αποτελεί και φέτος το κεντρικό πρόσωπο της ελληνικής καμπάνιας του Pink Ribbon Bracelet. Με την πολύχρονη ευγενική συμμετοχή της, επικοινωνεί με ιδιαίτερη ευαισθησία τη σημαντικότητα της πρόληψης, ενισχύοντας δυναμικά το μήνυμα της καμπάνιας. «Το να ξέρεις ότι με τις πράξεις σου έχεις βοηθήσει να σωθεί έστω και μια ζωή είναι συγκινητικό. Αυτή η εκστρατεία είναι πανανθρώπινη αποδεικνύοντας σε όλους τη σημασία της πρόληψης. Ας την αγκαλιάσουμε και φέτος και να ευχηθούμε και στα επόμενα 30 χρόνια! Ελένη Μενεγάκη.
Τα βραχιόλια θα διατίθενται από την 1 η Οκτωβρίου και μέχρι εξαντλήσεως των αποθεμάτων, στη συμβολική τιμή των 12.50 ευρώ από όλα τα επίσημα σημεία πώλησης των προϊόντων Estée Lauder σε όλη την Ελλάδα, από το δίκτυο φαρμακείων που διαθέτουν προϊόντα Darphin, από επιλεγμένα κομμωτήρια με προϊόντα AVEDA και από το σάιτ www.esteelauder.gr