Αρχική / Working Out Well / Πως οι αρχές της μεθόδου πιλάτες μπορούν να μεταμορφώσουν τη ζωή σας

Πως οι αρχές της μεθόδου πιλάτες μπορούν να μεταμορφώσουν τη ζωή σας

fitandfirm fb

Είναι μια από τις πιο διάσημες μεθόδους εκγύμνασης με φανατικούς οπαδούς. Πολύ πιθανόν να είσαστε κι εσείς ανάμεσα τους. Και να έχετε ανακαλύψει τη μαγεία της. Ποια είναι όμως αυτή η μαγεία της που την κάνει να ξεχωρίζει από τις υπόλοιπες;

Είναι ότι ενισχύει τη σύνδεση μυαλού και σώματος και μας μαθαίνει πράγματα για το σώμα μας τα οποία με τον καιρό μπορούμε να τα μεταφέρουμε και να γίνουν μέρος της καθημερινότητα μας.

Ο Τζόζεφ Πιλάτες, ο εμπνευστής και δημιουργός της μεθόδου, πίστευε ότι το σώμα πρέπει να δουλεύει ως σύνολο για να είναι πιο λειτουργικό. Ο ίδιος ήταν φιλάσθενος και είχε αρκετά προβλήματα, αυτό όμως αντί να τον εμποδίσει του έδωσε το ερέθισμα να μελετήσει το ανθρώπινο σώμα και την επιστήμη της φυσικής αγωγής. Μέσα από τη μελέτη του διαπίστωσε ότι ο τρόπος ζωής, η κακή στάση του σώματος και η ρηχή αναπνοή που κάνουν οι περισσότεροι άνθρωποι, ευθύνονται για την κακή υγεία. Αυτοί οι τρεις, βασικοί λόγοι ήταν που τον οδήγησαν να αναπτύξει τη μέθοδο του η οποία μ’ έλεγχο θα βελτίωνε τη φυσική κατάσταση δυναμώνοντας το σώμα, θα αφύπνιζε το μυαλό και θα αναζωογονούσε το πνεύμα. Την ονόμασε «The Art of Contrology”, «Η Τέχνη του Ελέγχου» δηλαδή, για να υπογραμμίσει τη μοναδικότητα της. Ποια είναι η μοναδικότητα της;

Η χρησιμοποίηση του μυαλού.

Σκεφτείτε το για λίγο. Καμία κίνηση δεν μπορεί να κάνει το σώμα μας χωρίς η εντολή να έχει έρθει από τους νευρώνες του εγκεφάλου. Ο Πιλάτες πίστευε ότι η καλή φυσική κατάσταση είναι η βασική προϋπόθεση για την ευτυχία, για να φτάσουμε όμως στην ευτυχία είναι απαραίτητο να κατακτήσουμε τον έλεγχο του σώματος μας. Πως μπορούμε όμως να πετύχουμε τον έλεγχο;

Μέσω της ισορροπίας σώματος, πνεύματος και ψυχής. Αυτό ήταν και το όραμα του για τον ιδανικό τρόπο ζωής.

Καθημερινά δεχόμαστε πιέσεις. Από τη δουλειά, τα παιδιά, τους συζύγους, τους εραστές, τους γονείς, το περιβάλλον μας, την κατάσταση μας, δεν έχει σημασία από πού. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι οι έννοιες, οι σκέψεις και τα συναισθήματα που έχουμε, δημιουργούν εντάσεις που εκδηλώνονται στο σώμα. Και φανερώνονται στη στάση μας. Και αυτή η λανθασμένη στάση και η ανισορροπία του σώματος προκαλούν πόνους, οι οποίοι δεν βοηθάνε να αισθανθούμε καλά. Και ο τρόπος που αισθανόμαστε, επηρεάζει την εικόνα που προβάλλουμε. Και η εικόνα που προβάλλουμε δημιουργεί εντυπώσεις στους άλλους. Είμαστε αυτό που φαινόμαστε;

Το σώμα σας είναι ο εαυτός σας. Το πιλάτες, μέσα από τις αρχές των ασκήσεων, προσφέρει αυτή την πρακτική που επαναπροσδιορίζει τη σχέση με το σώμα σας, χαρίζει ευχαρίστηση, αρμονία και ευεξία, αλλά μπορεί και να μεταμορφώσει τη ζωή σας.

1. Πνεύμα

Αναπνοή

Από τη στιγμή που γεννιόμαστε είναι η πιο σημαντική λειτουργία. Η αναπνοή είναι η ίδια η ζωή, χωρίς οξυγόνο ο οργανισμός μας μπορεί να αντέξει μόνο για λίγα λεπτά. Και παρόλο που επηρεάζει όλες τις λειτουργίες από τις πολύπλοκες χημικές αντιδράσεις μέχρι τις ψυχολογικές μας καταστάσεις, σπάνια ασχολούμαστε με αυτήν. Και μπορεί να γίνεται αυτόματα, αλλά οι περισσότεροι άνθρωποι αναπνέουν ρηχά και με λάθος τρόπος. Στο πιλάτες, η αναπνοή είναι πολύ σημαντικό μέρος και είναι αυτό το στοιχείο που τη διαφοροποιεί από τις άλλες μεθόδους. Είναι ο φυσικός, εσωτερικός μας ρυθμός

Κατά την εισπνοή, προσπαθούμε να δώσουμε έμφαση στην πλευρική αναπνοή για να ενισχύσουμε την επιστράτευση των κοιλιακών μυών. Κατά την εκπνοή, γίνεται ακόμα μεγαλύτερη σύσπαση των μυών. Με αυτό τον τρόπο πετυχαίνουμε σταθεροποίηση του κορμού ενώ γυμνάζονται και οι πνεύμονες αυξάνοντας τη μικροκυκλοφορία

Συνειδητότητα

Όταν λέμε συνειδητότητα στο πιλάτες, εννοούμε να έχουμε την αντίληψη. Να βλέπουμε το σώμα μας ως σύνολο. Σε κάθε άσκηση χρησιμοποιούμε όλους τους μυς του σώματος, από τα άκρα των δακτύλων των χεριών μέχρι των ποδιών. Συνειδητότητα έχει να κάνει με την εκτέλεση της άσκησης και την αίσθηση της θέσης που παίρνει το σώμα. Σημαίνει να παρατηρούμε, να είμαστε εδώ και να έχουμε επίγνωση δίνοντας προσοχή σε αυτό που κάνουμε και να μην το κάνουμε μηχανικά. Η συνειδητότητα όμως αντανακλά σε πολλές έννοιες. Είναι ο «χώρος» μέσα στον οποίο δημιουργούνται οι αντιλήψεις, οι αισθήσεις και οι σκέψεις και προκαλούνται οι αλλαγές.

Ευεξία

Ευεξία είναι να έχουμε μια καλή κατάσταση υγείας. Είναι ότι μας κάνει να νιώθουμε καλά σωματικά, ψυχικά, πνευματικά Είναι μια εσωτερική ακτινοβολία υγείας, δύναμης και ομορφιάς και η άσκηση με τα οφέλη που προσφέρει όχι μόνο στο σώμα αλλά και στη ψυχή μας, είναι ένας τρόπος για καλύτερη ζωή.

2. Νόηση

Έλεγχος

Έχετε δει τι ωραία που κινούνται οι χορευτές και πόσο όμορφα και σταθερά εκτελούν το πρόγραμμα τους οι αθλητές ορισμένων ατομικών αθλημάτων που έχουν άψογο έλεγχο των κινήσεων τους; Στο πιλάτες, ο έλεγχος επέρχεται με την εξάσκηση. Είναι μία συνειδητή διαδικασία. Αποτελεί επίσης μια εξελικτική διαδικασία στη ζωή. Όταν αποκτάμε τον έλεγχο, αισθανόμαστε μεγαλύτερη σιγουριά και αυτοπεποίθηση σε ότι κάνουμε.

Συγκέντρωση

Η συγκέντρωση είναι ένα βασικό στοιχείο στη μέθοδο. Είναι η γέφυρα που ενώνει τη συνειδητότητα με την κίνηση. Στο πιλάτες δεν υπάρχουν αφηρημένες κινήσεις που απλώς πρέπει να γίνουν. Όταν εστιάζετε τη σκέψη σας στην εκτέλεση της άσκησης ακολουθώντας τις οδηγίες, έχετε μεγαλύτερη αίσθηση τι πρέπει να κάνετε, πώς να το πετύχετε, βλέποντας τι είναι σωστό και τι λάθος.

Ακρίβεια

Είναι η ακρίβεια πεδίο ορισμού της τελειότητας; Πολλές φορές όταν κάνουμε μία άσκηση συχνά την εκτελούμε με λάθος τρόπο ο οποίος οδηγεί σε πόνους και ασυμμετρίες που μπορούν να προκαλέσουν προβλήματα εάν δεν διορθωθούν. Στο πιλάτες, κάθε άσκηση πρέπει να έχει οδηγίες, να ξέρουμε τι ακριβώς κάνουμε και να εκτελείται με ακρίβεια για να έχει αξία. Απαιτεί συγκέντρωση και πειθαρχία μέσα στην κίνηση, για αυτό και δεν έχει πολλές επαναλήψεις, ώστε να μπορεί η κάθε φορά να γίνεται καλύτερη από την προηγούμενη. Σιγά-σιγά με το χρόνο, όταν επαναλαμβάνετε η άσκηση, δημιουργεί μία «υποσυνείδητη συνήθεια» στην αλλαγή στάση του σώματος που τη βλέπουμε στην καθημερινότητα.

3. Σώμα

Ενδυνάμωση

Για να δημιουργήσει το σύστημα του, ο Πιλάτες δανείστηκε στοιχεία από τη γιόγκα και το μπαλέτο μέχρι το μποξ και άλλα αθλήματα. Και αντίθετα από τις περισσότερες τεχνικές που εστιάζονται στους επιφανειακούς μυς, η μέθοδος σχεδιάστηκε για να δυναμώσει τους εσώτερους μυς του σώματος με σκοπό να δημιουργήσει ένα δυνατό υπόβαθρο. Ο Πιλάτες το ονόμασε “Powerhouse” και περιλαμβάνει όλους τους κοιλιακούς μυς, τους μυς του γλουτών και των μηρών . Είναι το κέντρο παραγωγής ενέργειας και δύναμης στο οποίο στηρίζουμε τη ζωή μας, διατηρούμε τη σωστή στάση και ευθυγράμμιση του σώματος. Στοιχεία που τα μεταφέρουμε στην καθημερινότητα μας σε κάθε κίνηση: από το πώς σηκώνουμε κάποιο αντικείμενο, σκύβουμε να πιάσουμε κάτι, κολυμπάμε, παίζουμε τένις, τρέχουμε κ.α

Ευλυγισία

Στο πιλάτες δίνεται μεγάλη σημασία στην τεχνική. Οι ασκήσει εκτελούνται αργά, προοδευτικά και με έλεγχο, υπάρχει αρμονία στην κίνηση. Με αυτό τον τρόπο, εκτός από την ενδυνάμωση, αυξάνεται την ευκαμψία στις αρθρώσεις και η ευλυγισία στους μυς που γυμνάζονται σε όλο το εύρος της κίνησης και το σώμα απελευθερώνεται από τις εντάσεις και τα μυϊκά σφιξίματα. Όταν είμαστε ευλύγιστοι έχουμε περισσότερη δύναμη. Όπως ένα ευλύγιστο δέντρο που αντέχει στη θύελλα. Χρειάζεται να έχουμε ευλυγισία και να μην είμαστε άκαμπτοι για να λύσουμε τα προβλήματα που παρουσιάζονται στη ζωή.

Ισορροπία

Στο πιλάτες δουλεύουμε με τον ίδιο τρόπο και τις δύο πλευρές του σώματος για να βελτιώσουμε ασυμμετρίες, να πετύχουμε ευθυγράμμιση αλλά και καλή λειτουργία του νευρικού συστήματος. Οι ασκήσεις ισορροπίας θέτουν προκλήσεις. Χρειάζεται να έχουμε αυτοέλεγχο, συγκέντρωση του νου στο παρόν. Χρειάζεται να καταβάλλουμε προσπάθεια. Όλα τα σώματα έλκονται από τη δύναμη της βαρύτητας προς το κέντρο της γης. Το μυϊκό μας σύστημα πρέπει να ασκεί δύναμη αντίστασης ενάντια στη βαρύτητα. Ταυτόχρονα όμως να ασκήσουμε και άλλες δυνάμεις για να κρατήσουμε σταθερότητα κατά την παραμονή στη στάση και την ελεγχόμενη επιστροφή στην αρχική θέση. Ωστόσο, οι ασκήσεις ισορροπίας δεν κάνουν μόνο τους μυς μας πιο υγιείς και τα οστά μας πιο γερά, αλλά αλλάζουν και τον τρόπο που ο εγκέφαλος χειρίζεται την ισορροπία, εμπλουτίζοντας το νευρικό σύστημα με πρόσθετες ικανότητες. Για να ζήσουμε καλά, πρέπει να έχουμε ισορροπία στη ζωή μας!

Δείτε επίσης

Ένα γρήγορο πρόγραμμα εκγύμνασης πριν τις διακοπές

Λίγος καιρός έμεινε μέχρι τις διακοπές. Για να είσαστε σε φόρμα στην παραλία, το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να αφιερώστε 20 λεπτά…