One small thing

Μπορούμε να αναπτύξουμε μια θετική νοοτροπία απέναντι στο στρες;
Σύμφωνα με την νευροεπιστήμη, η απάντηση είναι θετική.
Αρκεί να αλλάξουμε τον τρόπο που σκέφτεται ο νους μας.

Η ανάπτυξη μιας «θετικής νοοτροπίας στρες» μπορεί να σας βοηθήσει να ενεργοποιηθείτε και να αποδώσετε καλύτερα σε μια ιδιαίτερα απαιτητική μέρα, σύμφωνα με μία μελέτη που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο European Journal of Work and Organizational Psychology. Η μελέτη έδειξε ότι η νοοτροπία – η στάση – που έχουμε απέναντι στο στρες μπορεί να αλλάξει με σχετικά απλές παρεμβάσεις. Πώς;

Πρώτα, εξετάζοντας τα ίδια μας τα συναισθήματα:
Εάν σκέφτεστε το άγχος ως απειλή που είναι επιβλαβής για την ευημερία σας, σαν κάτι που πρέπει να αποφευχθεί, έχετε αρνητική νοοτροπία στρες.
Αν όμως σκέφτεστε το στρες ως μια πρόκληση που μπορείτε να διαχειριστείτε και το δείτε ως μια ευκαιρία που μπορεί να σας βοηθήσει να αναπτυχθείτε ή μία δυνατότητα που μπορεί να σας πάει πιο πέρα, έχετε μια θετική νοοτροπία στρες.

Αυτός ο τρόπος σκέψης κάνει τη μεγάλη διαφορά.

Η μελέτη βασίστηκε στα ημερολόγια που κρατούσαν 171 γερμανοί εργάτες κατά τη διάρκεια μιας εβδομάδας εργασίας. Το πρωί, έγραφαν πόσο απασχολημένοι περίμεναν να είναι εκείνη την ημέρα. Μετά την εργασία, κατέγραφαν ποιες δράσεις έκαναν απέναντι σε μία στρεσογόνα συνθήκη που προέκυψε. Τέλος, πριν από τον ύπνο, έγραφαν πόσα κατάφεραν να κάνουν την ημέρα και πώς αισθάνθηκαν για αυτό. Όλοι οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν επίσης μια έρευνα που μετρούσε τη «νοοτροπία του στρες».
Η μελέτη έδειξε ότι τις ημέρες κατά τις οποίες αναμενόταν να υπάρχει μεγάλος φόρτος εργασίας, οι εργαζόμενοι με θετική νοοτροπία στρες ήταν ήδη ενεργοποιημένοι και σκεφτόντουσαν πώς να αντιμετωπίσουν τα διάφορα θέματα. Έκαναν μεγαλύτερη προσπάθεια να είναι δραστήριοι βλέποντας την κατάσταση ως μία ευκαιρία εκμάθησης, αντίθετα από τους συναδέλφους τους που είχαν σημειώσει αρνητική νοοτροπία στρες. Αυτό, τους βοήθησε να είναι πιο δυναμικοί και να επιτύχουν υψηλότερες επιδόσεις, σύμφωνα με την έρευνα. Επίσης αισθάνθηκαν πιο «ενεργοί» στο τέλος της ημέρας. Ο λόγος ήταν ότι οι άνθρωποι με θετική νοοτροπία στρες επικεντρώθηκαν στις «θετικές συνέπειες από τη δουλειά όπως την ολοκλήρωση ενός σημαντικού έργου ή να πάρουν προαγωγή», ανέφεραν οι συγγραφείς της μελέτης.
Τα άτομα με αρνητική νοοτροπία στρες ενδιαφέρθηκαν περισσότερο να «ξεφύγουν από την αγχωτική κατάσταση», έτσι επικεντρώθηκαν στην αποφυγή. Αυτό έκανε την ημέρα τους ακόμα πιο δύσκολη και δυσάρεστη.

Αλλάζοντας τη νοητική δομή
Μπορείτε να αλλάξετε τον τρόπο με τον οποίο βλέπετε το στρες, αλλά χρειάζεται συνεχής προσπάθεια, δηλώνει η Μέλανι Γκρνμπεργκ, κλινική ψυχολόγος στην Mill Valley της Καλιφόρνια και συγγραφέας του «The Stress-Proof Brain: Master Your Emotional Response to Stress Using Mindfulness and Neuroplasticity.”

Στον Νευρο-Γλωσσικό- Προγραμματισμό υπάρχει η τεχνική reframing. Έχοντας πιστοποιηθεί ως NLP wellness coach, ρωτήστε τον εαυτό σας:
«Τι σημαίνει αυτό για μένα;»
«Ποια ευκαιρία μπορεί να υπάρχει εδώ;» Επικεντρώνοντας στο δυναμικό ανάπτυξης, τι υπάρχει εκεί, είναι πιο εύκολο να αποκτήσετε έλεγχο της κατάστασης ή να μάθετε ακόμα ότι το στρες είναι ένα απαραίτητο στοιχείο για την επίτευξη των στόχων σας.

Πως μπορείτε να αντεπεξέλθετε σε μία δύσκολη μέρα
• Αρχικά, παρατηρείστε τη φυσιολογία του σώματός σας. Εάν έχετε έντονους παλμούς και αισθάνεστε πανικό, πάρτε βαθιές αναπνοές. Προσπαθήστε να γειώσετε τον εαυτό σας-όπως λέμε- να αισθανθείτε τα πόδια σας στο έδαφος και το σώμα σας σε μία καρέκλα. Εάν θέλετε, βάλτε να ακούσετε μια ήρεμη και χαλαρωτική μουσική. Μόλις ηρεμήσετε θα μπορείτε να σκεφτείτε με μεγαλύτερη διαύγεια και σαφήνεια.
• Προσπαθήστε να σκεφτείτε συνειδητά τις θετικές συνέπειες του άγχους. Φέρτε στο μυαλό σας μία παρόμοια αγχωτική κατάσταση που ξεπεράσατε και είχε καλό αποτέλεσμα. Μπορείτε, επίσης, να σκεφτείτε άλλους ανθρώπους που τα καταφέρνουν υπό υψηλό φόρτο εργασίας και να τους έχετε ως πρότυπα.
• Σκεφτείτε όλους τους λόγους για τους οποίους είστε σε αυτή τη δουλειά ή κάνετε μία δουλειά. Θα μπορούσε να είναι λόγο του καλού μισθού ή επειδή αυτή η εργασία είναι σημαντική για σας. Ίσως σας δίνει την ευκαιρία να μάθετε νέες δεξιότητες ή να επιτύχετε προσωπικούς στόχους. Αν αυτό δεν είναι αρκετό, θυμηθείτε για πόσα πράγματα στη ζωή σας μπορεί να είσαστε ευγνώμονες και ότι αυτό που συμβαίνει τώρα, είναι μόνο ένα μικρό κομμάτι της ζωής σας.
• Να είστε ενεργός. Κάντε μια λίστα με τα πράγματα που πρέπει να γίνουν και βρείτε πιο συγκεκριμένες στρατηγικές για το πώς θα τα αντιμετωπίσετε. Μπορείτε να βρείτε έναν τρόπο που θα σας βοηθήσει να ολοκληρώσετε τη δουλειά σας πιο εύκολα και αποτελεσματικά; Σπάζοντας ένα μεγάλο έργο σε μικρότερα κομμάτια βοηθάει επίσης, να νιώσετε λιγότερο φορτωμένοι και «πνιγμένοι» και περισσότερο σε έλεγχο.