Κυριακή , 22 Οκτώβριος 2017
Αρχική / Eating Well / Αλλάζοντας τη σχέση με το φαγητό

Αλλάζοντας τη σχέση με το φαγητό

heart-foodΕίμαι σίγουρη ότι κάποια στιγμή στη ζωή σας έχετε δοκιμάσει να κάνετε κάποια δίαιτα. Να κόψετε τους υδατάνθρακες, να τρώτε μόνο πρωτεΐνη και σαλάτες, να μετράτε τις θερμίδες ή οποιαδήποτε άλλη που υπόσχεται πως θα έχετε επίπεδη κοιλιά ή θα χωρέσετε στο σούπερ κολλητό τζιν. Είμαι επίσης σίγουρη, ότι τη τηρήσατε. Είχατε δυνατό κίνητρο και δείξατε ισχυρή θέληση. Όσο αντέξατε. Οι εντατικές δίαιτες δεν αποτελούν λύση γιατί δεν σας μαθαίνουν να αλλάξετε διατροφικές συνήθειες. Οι περισσότερες από αυτές έχουν αυστηρούς κανόνες απαγόρευσης για να χάσετε γρήγορα βάρος, είναι αρκετά περίπλοκες και κάτι ακόμα σημαντικό. Δεν λαμβάνουν υπόψη την καθημερινότητα σας. Ύστερα, όσο το μυαλό όσο ακούει τις μικρές λέξεις «μη» και «δεν», τόσο υποσυνείδητα θα φέρνει πρώτα την εικόνα αυτό που δεν πρέπει να κάνει, για να το κάνει.

Το φαγητό είναι μία ευχαρίστηση, πόση αυτοσυγκράτηση και εγκράτεια μπορείτε να έχετε σε όλη σας τη ζωή χωρίς κανένα κόστος; Έπειτα είναι θέμα χημείας. Οι βασικότερες χημικές ουσίες που επηρεάζουν την όρεξη και τη ψυχική διάθεση είναι η ντοπαμίνη, η αδρεναλίνη, η σεροτονίνη, η ναραδρεναλίνη και οι ενδορφίνες. Ο εγκέφαλος δεν σταματάει να εργάζεται για την παραγωγή των παραπάνω νευροδιαβιβαστών και να προσπαθεί να τους διατηρήσει σε ισορροπία. Όταν όμως διαταράσσονται, τα επίπεδα ορμονών που δημιουργούν το αίσθημα της πείνας ανεβαίνουν. Και το πρώτο πράγμα που κάνει το σώμα όταν δεν παίρνει θερμίδες, είναι να βρει τρόπο να εξοικονομήσει ενέργεια. Για να το καταφέρει, αρχίζει να μειώνει τη μυϊκή μάζα (είναι αυτή που καίει περισσότερο), να αποθηκεύει λίπος και να επιβραδύνεται ο μεταβολισμός. Ένας από τους λόγους που συνήθως οι περισσότερες δίαιτες δεν έχουν αποτελέσματα σε βάθος χρόνου.

Αρμονική συνύρπαξη

Επιθυμία και αποφασιστικότητα να φροντίσετε τον εαυτό σας, δείχνοντας ευελιξία στα όρια και στα πλάνα, επιλέγοντας να έχετε εσείς τον έλεγχο τη ζωή σας. Τότε θα είναι πιο εύκολο να ακολουθήσετε κάποιες στρατηγικές ώστε η υγιεινή διατροφή να μην έχει ημερομηνία λήξης, αλλά να γίνει τρόπος ζωής. Το ερώτημα δεν είναι «αν παχαίνει, ή δεν παχαίνει» μία τροφή με κριτήριο τις θερμίδες, αλλά ποια είναι η θρεπτική της αξία με βάση τα θρεπτικά συστατικά που περιέχει. Το μυστικό της υγιεινής διατροφής είναι η ισορροπία, το μέτρο και η ποικιλία και να καταναλώνετε καθημερινά τροφές και από τις πέντε ομάδες.

Πρωτεΐνες. Αποτελούν τα δομικά συστατικά των κυττάρων. Διάφορες λειτουργίες του οργανισμού γίνονται χάρη στις πρωτεΐνες, ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα, συμβάλλουν στο μεταβολισμό. Η συνιστώμενη δόση είναι 0.8 γρ/ανά κιλό/ανά ημέρα.

Υδατάνθρακες. Είναι η πιο σημαντική πηγή ενέργειας για τον οργανισμό και έχουν ρόλο στη δομή και τη λειτουργία των κυττάρων, των ιστών και των οργάνων. Διακρίνονται σε απλούς και σύνθετους. Στους απλούς περιλαμβάνεται η επιτραπέζια ζάχαρη, αλλά και τα φρούτα, τα λαχανικά και το μέλι. Στους σύνθετους, η κύρια ένωση είναι το άμυλο που περιέχεται στα δημητριακά, τα όσπρια, οι φυτικές ίνες. Η κατανάλωση συνιστάται να είναι 45-65% των συνολικών θερμίδων ημερησίως.

Λίπη. Είναι η δεύτερη σημαντικότερη πηγή ενέργειας του οργανισμού. Είναι συστατικά των κυτταρικών μεμβρανών, προσφέρουν θερμομόνωση και προστασία σε αρκετά όργανα και ρυθμίζουν το μεταβολισμό. Ανάλογα με την προέλευση τους διακρίνονται σε φυτικά και ζωικά και ανάλογαμε τη σύστασή τους σε κορεσμένα και ακόρεστα, τα οποία μπορεί να είναι μονοακόρεστα ή πολυακόρεστα. Τα ακόρεστα λιπαρά οξέα αποτελούν πιο υγιεινά λιπαρά. Τόσο τα πολυακόρεστα όσο και τα μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, βοηθούν στον έλεγχο της χοληστερόλης και μειώνουν τα επίπεδα της ολικής και της LDL χοληστερόλης.

Συνιστάται 30-35% των συνολικών θερμίδων που προσλαμβάνουμε ημερησίως να προέρχεται από λιπαρά.

Βιταμίνες και στοιχεία. Αντίθετα από τη γενικευμένη αντίληψη, οι βιταμίνες δεν παρέχουν ενέργεια. Ο κύριος ρόλος τους είναι ότι ρυθμίζουν το μεταβολισμό των πρωτεϊνών, των υδατανθράκων και των λιπών και θεραπεύουν ασθένειες που προκαλούνται από έλλειψη τους.

Τα στοιχεία που χωρίζονται σε μέταλλα και ιχνοστοιχεία, είναι δομικά στοιχεία των οστών, ρυθμίζουν την ισορροπία υγρών στο σώμα και παίζουν ρυθμιστικό ρόλο στον κυτταρικό μεταβολισμό. Τόσο οι βιταμίνες όσο και τα στοιχεία περιέχονται στις τροφές.

Δείτε επίσης

Αχλάδια, το καλύτερο φρούτο για να ξεκινήσετε την ημέρα σας

Πλούσια σε γεύση και σημαντικά σε διατροφικά οφέλη, τα αχλάδια είναι από τα πιο αγαπημένα φρούτα του φθινοπώρου…