Δευτέρα , 23 Οκτώβριος 2017
Αρχική / Being Well / Το εσωτερικό μας ρολόι

Το εσωτερικό μας ρολόι


Μου αρέσει να σηκώνομαι πρωί. Και σηκώνομαι εύκολα, χωρίς πρόβλημα, γεμάτη ενέργεια να ξεκινήσω την ημέρα. Το ίδιο και ο γιος μου, ο οποίος αντίθετα από άλλα παιδιά που καθυστερούν να σηκωθούν και μετά βίας προλαβαίνουν το σχολικό, βάζει το ξυπνητήρι μία ώρα νωρίτερα να χτυπήσει για να έχει όλο το χρόνο, χωρίς βιασύνη να ετοιμαστεί.
Είναι η γενετική μας κληρονομιά που καθορίζει την ώρα που ξυπνάμε. Υπάρχουν άνθρωποι –σαν και μένα- που το πρωί δεν καταβάλλουν καμία προσπάθεια να σηκωθούν και είναι ομιλητικοί, γεμάτοι κέφι και ενέργεια, αλλά στις δέκα το βράδυ θέλουν να βρίσκονται στο κρεβάτι τους. Και υπάρχουν άλλοι, που δεν μπορούν να ανοίξουν τα μάτια τους πριν το μεσημέρι, αλλά έχουν κάνει τη νύχτα ειδικότητα τους και στις μία τα ξημερώματα πρόθυμα σας προτείνουν να συνεχίσετε την έξοδο σας.
Ο οργανισμός μας χρειάζεται τον ύπνο για να ξανά γεμίσει τις μπαταρίες του και για αυτό το λόγο παίζει σημαντικό ρόλο στην υγεία μας. Ένας κανόνας λέει ότι πρέπει να κοιμόμαστε γύρω στις οκτώ ώρες, αλλά είναι πολύ γενικός και εξαρτάται από τις προσωπικές μας ανάγκες. Το αν είσαστε κουκουβάγια ή κορυδαλλός οφείλεται στην προδιάθεση που είναι γραμμένη στα γονίδια όλων μας. Υπάρχει δηλαδή στη φύση μας και επειδή πρόκειται για μία αρκετά περίπλοκη υπόθεση, δεν ωφελεί να πάτε κόντρα. Τι γίνεται όμως όταν αρχίσει να μετατρέπεται σε πρόβλημα και δεν συμβαδίζει με τις απαιτήσεις της καθημερινότητας; Θα πρέπει να μάθετε να ρυθμίζετε το εσωτερικό σας ρολόι, αλλάζοντας μερικές συνήθειες, για να λειτουργεί στο χρόνο που θέλετε.

Εύκολο ξύπνημα το πρωί
Για να συνηθίσετε να ξυπνάτε νωρίς, θα πρέπει να προσπαθήσετε να πηγαίνετε στο κρεβάτι νωρίτερα, για να χορτάσετε ύπνο. Ένα ζεστό μπάνιο βοηθάει να χαλαρώσετε. Αποφύγετε το αλκοόλ και τα βαριά γεύματα, τα οποία ο οργανισμός θα χρειαστεί πολύ ώρα να χωνέψει και την καφεΐνη. Αποφύγετε επίσης το να βλέπετε τηλεόραση, καλύτερα είναι να διαβάσετε ένα βιβλίο στο ημίφως. Ή να ψάχνετε λύσεις σε οτιδήποτε σας απασχολεί, διότι μπορεί να σας προκαλέσουν υπερδιέγερση και συναισθηματική φόρτιση. Το στρες και το άγχος με την έλλειψη ύπνου ή τον κακό ύπνο πάνε μαζί. Για να απομακρύνετε την ένταση υπάρχουν διάφορες τεχνικές που χαλαρώνουν το σώμα και ηρεμούν το νου, όπως οι αναπνευστικές ασκήσεις, απλές ασκήσεις γιόγκα, να σφίξετε και να χαλαρώσετε κάθε μυϊκή ομάδα του σώματος ξεχωριστά, ο διαλογισμός. Όσο για το επόμενο πρωί, βάλτε το ξυπνητήρι δέκα λεπτά νωρίτερα ώστε να αφήσετε ένα διάστημα προσαρμογής. Όταν σηκωθείτε, τεντώστε το σώμα σας και ανοίξτε τα παράθυρα για να μπει το φως. Ένα ντους στη συνέχεια θα τονώσει τους μυς και θα βελτιώσει την κυκλοφορία του αίματος. Όσο για το πρωινό, ακόμα κι αν είναι βιαστικό ή διαίτης, θεωρείται το πιο σημαντικό γεύμα της ημέρας, πως αλλιώς ο οργανισμός μας θα ξεκινήσει να δραστηριοποιείται;

Από την Ανατολή στη Δύση
Ο πιο εγγυημένος τρόπος να απορρυθμίσετε το εσωτερικό σας ρολόι είναι τα μακρινά ταξίδια στα οποία διασχίζετε μεσημβρινούς, είτε πηγαίνετε στην Αμερική, είτε στην Κίνα. Όταν φτάσετε στον τόπο προορισμού σας, το πιο σημαντικό είναι να μπείτε γρήγορα στους τοπικούς ρυθμούς. Αν είναι μέρα, όσο κουρασμένοι και αν αισθάνεστε, πρέπει να προσπαθήσετε να μείνετε ξύπνιοι, οπότε το καλύτερο είναι να πάτε κατευθείαν μία βόλτα. Στην αντίθετη περίπτωση, κάντε πλήρη συσκότιση στο δωμάτιο, φορέστε ακόμα και τη μάσκα για τα μάτια- η οποία είναι χρήσιμο να την έχετε πάντα μαζί σας στα ταξίδια- και προσπαθήστε να κοιμηθείτε. Δεν είναι εύκολο, αλλά στην πορεία θα γλυτώσετε από πολλά ξενύχτια και άσχημα πρωινά ξυπνήματα.

Δείτε επίσης

Πρόωρη εμμηνόπαυση και διατροφή

Μπορούμε με την κατάλληλη διατροφή να αποφύγουμε την πρόωρη εμμηνόπαυση;…