Αρχική / Working Out Well / Μέθοδος Φελντενκράις, η μέθοδος κίνησης που αλλάζει τη ζωή

Μέθοδος Φελντενκράις, η μέθοδος κίνησης που αλλάζει τη ζωή

351f
«…make the impossible possible, the possible easy and the easy elegant.» είχε πει ο Δρ. Μοσέ Φελντενκράις. Ως δασκάλα πιλάτες, γιόγκα και bodyArt και διαβάζοντας πολύ πάνω στις μεθόδους Αλεξάντερ και Φελντενκράις -που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία των «εναλλακτικών» προγραμμάτων- έχω διαπιστώσει ότι έχουν αρκετά κοινά σημεία, ανεξάρτητα από την προσωπική ζωή του κάθε δημιουργού. Δημιουργήθηκαν στις αρχές του προηγούμενου αιώνα (μ’ εξαίρεση το bodyArt), είναι όλες βιωματικές, βασίστηκαν στην παρατήρηση του σώματος, μελέτησαν σε βάθος την ανατομία του ανθρώπινου σώματος, λειτουργούν σαν τρόποι αποκατάστασης, και ίσως το πιο σημαντικό εστιάζονται στο δεσμό του νου με το σώμα. Ίσως είναι αυτό το στοιχείο που κάνει την καθεμία ξεχωριστά, τόσο μοναδική.
Η μέθοδος Φελντενκράις είναι η εφεύρεση του ισραηλινού φυσικού, μηχανικού και τζούντο master Δρ. Μοσέ Φελντενκράις (1904-1984). Βασίζεται στις διαπιστώσεις της νευροφυσιολογίας, ότι ο εγκέφαλος, το νευρικό σύστημα και ολόκληρο το μυοσκελετικό σύστημα συνεργάζονται για να συντονίσουν την κίνησή μας.
Πριν από λίγο καιρό, είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω τη διδασκαλία της Πέτρα Κοχ που είχε έρθει από το Αμβούργο, καλεσμένη της Ουλρίκε Χάσμπαχ-Ντούσης. Η Πέτρα που είναι φυσικοθεραπεύτρια και σύμβουλος, έχει εκπαιδευτεί από τον ίδιο τον Φελντενκράις στις ΗΠΑ και στο Ισραήλ. Η Ουλρίκε είναι πιστοποιημένη δασκάλα της μεθόδου Φελντενκράις (Πρόγραμμα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Feldenkrais Παρίσι, 1994) και από το 2001 που ζει στην Ελλάδα, παραδίδει ατομικά και ομαδικά μαθήματα και σεμινάρια στον Κινητήρα και είναι υπεύθυνη για τη διοργάνωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης Φελντενκράις στην Ελλάδα.
Το θέμα του σεμιναρίου ήταν «Standing on your own feet». Σαν μία μέθοδος που προάγει την αυτοβελτίωση και μας μαθαίνει πως να χρησιμοποιούμε πιο δημιουργικά κι έξυπνα το σώμα μας μέσω της συνειδητοποίησης και της δυνατής αλληλεπίδρασης που έχει το σώμα με το νου, ασχοληθήκαμε με την ανόρθωση του σώματος και των πελμάτων, του πυελικού εδάφους και του διαφράγματος. Βιώνοντας το μήκος, το πλάτος και το βάθος του σώματος, ώστε να νιώσουμε τη διεύρυνση και την πιο έντονη παρουσία των εσωτερικών τους χώρων. Ο Μοσέ Φελντενκράις πίστευε ότι ένας άνθρωπος μπορεί να αναπτύξει ανεπαρκή και ασυνείδητα κινητικά πρότυπα από διάφορες αιτίες (τραυματισμοί, κληρονομικότητα ή συναισθηματικοί παράγοντες) και ότι τα αυτά τα κινητικά πρότυπα επηρεάζουν όχι μόνο τους μυς και τις αρθρώσεις αλλά και τις ικανότητες μας στην ατομική αντίληψη της ισορροπίας, του χώρου, της βαρύτητας και της εικόνας του ίδιου τους εαυτού μας. Η μέθοδος του αποσκοπεί να ξεπεράσουμε τις προσωπικές κινητικές μας δυσκολίες και τραυματισμούς του παρελθόντος και να οδηγηθούμε σε μία πιο ελεύθερη ζωή, ανακαλύπτοντας πώς να κινούμαστε ευκολότερα στην καθημερινότητα μας ζωή. Ένα χαρακτηριστικό της στοιχείο είναι ότι ο εκπαιδευτής δεν ασχολείται μόνο με την περιοχή που δυσλειτουργεί αλλά με ολόκληρο το σώμα, ώστε να εντοπίσει συνήθειες που επιβαρύνουν, να περιορίσει πόνους, να προλάβει ή να αποκαταστήσει τραυματισμούς για να βελτιώσει επιδόσεις. Για αυτό και τα μαθήματα μπορούν να τα παρακολουθήσουν από αθλητές και επαγγελματίες χορευτές μέχρι άτομα της τρίτης ηλικίας ή άτομα με αναπηρία.
Ξαπλωμένη στο στρώμα μου, με την καθοδήγηση της ήρεμης φωνής της Πέτρα, όλες οι κινήσεις ξεκινούν να γίνονται σε αργό ρυθμό. Για κάποιον που έχει συνηθίσει σε γρήγορους ρυθμούς, είναι μία πρόκληση. Τόσο σε σωματικό επίπεδο, όσο και σε νοητικό. Η αργή κίνηση επιτρέπει να γινόμαστε πιο συνειδητοί και ευαίσθητοι σε κινήσεις και θέσεις, προάγει τη μυϊκή χαλάρωση, επιτρέπει την αλλαγή της στάσης και θέσης μέσω ενός νέου και περισσότερο σωστού κινητικού προτύπου, και διευρύνει τις ικανότητες μας. Ωστόσο, όσο προχώραγε το μάθημα, οι κινήσεις γινόντουσαν πιο σύνθετες, πιο γρήγορες και μεγαλύτερες σε εύρος τροχιάς, με σκοπό να αυξήσει την αντίληψη μας και σε άλλες λειτουργίες που επιδρούν αυτόματα στη δράση του οργανισμού μας, όπως η αίσθηση, το συναίσθημα και η σκέψη, ώστε να ξεδιπλώσουμε τις δυνατότητες μας.
Κινητήρας (Artistic Residency Centre, Ερεχθείου 22, Ακρόπολη, τηλ: 210-924 8328)

File 11-6-16 - 9 38 51 μ.μ.

Δείτε επίσης

10 καθημερινές ασκήσεις γιόγκα στο σπίτι για καλό και γερό σώμα

Όταν ο χρόνος πιέζει, υπάρχουν δέκα ασκήσεις που μπορείτε να κάνετε στο σπίτι και σας δίνουν την ενέργεια, τη δύναμη και την ευλυγισία…