Κυριακή , 22 Οκτώβριος 2017
Αρχική / Eating Well / Αγκινάρες, ένα γευστικό κηπευτικό με πολλά οφέλη

Αγκινάρες, ένα γευστικό κηπευτικό με πολλά οφέλη


«Έχει καρδιά αγκινάρα», λένε, αλλά στην προκειμένη περίπτωση, η αγκινάρα έχει πολλά οφέλη και για την υγεία της καρδιάς, γιατί ρυθμίζει την αρτηριακή πίεση λόγω του καλίου που περιέχει και μειώνει την κακή LDL χοληστερόλη.
Η αγκινάρα είναι ένα από τα πιο παλιά θεραπευτικά φυτά. Οι αρχαίοι Έλληνες και Ρωμαίοι τη χρησιμοποιούσαν για διάφορα πεπτικά προβλήματα, όπως του ευαίσθητου στομαχιού, της νευρικής γαστροπάθειας, του φουσκώματος και του ευερέθιστου εντέρου. Λόγω των ισχυρών αντιοξειδωτικών συστατικών και του φυλλικού οξύ προλαμβάνει αποτροπή βλαβών στο DNA, μειώνοντας τον κίνδυνο εμφάνισης διαφόρων καρκίνων. Πλούσια σε βιταμίνη Κ βοηθάει στη μείωση εμφάνισης βλαβών στους νευρώνες του εγκεφάλου, χάρη στο μαγνήσιο βοηθάει στην αύξηση της οστικής πυκνότητας, μειώνοντας τον κίνδυνο οστεοπόρωσης, στη βιταμίνη C τονώνει το ανοσοποιητικό σύστημα και στο σύμπλεγμα των βιταμινών Β προωθεί την υγεία του νευρικού συστήματος. Επιπλέον, καταπραΰνει τον πονοκέφαλο και θεωρείται ιδανική για δίαιτα λόγω των φυτικών ινών και των λίγων θερμίδων που περιέχει.
Πώς να τις διαλέξετε
Αν και το καλύτερο μέρος της αγκινάρας είναι η καρδιά της ένα μέρος από τη γεύση της βρίσκεται στην παχιά βάση του κάθε φύλλου τα οποία αποτελούν και την καλύτερη πηγή των θρεπτικών συστατικών της. Όταν τις αγοράζετε σιγουρευτείτε ότι έχουν μπόλικα φύλλα σε πράσινο σκούρο χρώμα, τις αισθάνεστε βαριές για το μέγεθός τους και ότι το κέντρο τους δεν είναι έτοιμο να «σκάσει’ τα μωβ λουλούδια που μοιάζουν με τρίχες. Οι αγκινάρες δεν διατηρούνται πολύ και για αυτό πρέπει να μαγειρεύονται αμέσως. Αλλά αν πρέπει να τις φυλάξετε για λίγο, βάλτε τις με τα κοτσάνια τους μέσα σε νερό.
Πώς να τις ετοιμάσετε για μαγείρεμα
– αφαιρείτε το κοτσάνι στρίβοντας το τραβώντας έτσι και μερικές από τις πιο σκληρές ίνες από τη βάση.
– καθαρίζετε το κάτω μέρος, προς το κοτσάνι, με ένα μαχαίρι, μέχρι να φανεί η άσπρη βάση της και κόβετε όλα τα σκληρά εξωτερικά φύλλα. Τρίβετε τα κομμένα μέρη με ένα λεμόνι για να μην μαυρίσουν. Αν τα φύλλα είναι πολύ αγκαθωτά, τα κόβετε σε σχήμα «Λ».
– τις βράζετε σε νερό με λεμόνι. Για να δείτε αν είναι έτοιμη, τραβήξτε ένα φύλλο. Αν είναι μαλακό τότε μπορείτε να τις βγάλετε και να τις στραγγίξετε σε μία σχάρα τοποθετημένες ανάποδα.
Πώς να τις φάτε
Ένας από τους καλύτερους τρόπους να φάτε αγκινάρα είναι να κόβετε ένα-ένα τα φύλλα με το χέρι και να βυθίζετε το παχύ μέρος τους μέσα σε λιωμένο βούτυρο βιναιγκρέτ ή ολλανταίζ. Από τις πιο γνωστές συνταγές είναι η αλλά πολίτα. Άλλοι τρόποι μαγειρέματος είναι οι καρδιές να γίνουν γεμιστές στο φούρνο, να τις σιγοβράσετε σε ζωμό ή κρασί ή σε κρασί με λάδι, ντομάτες και σκόρδο, να τις κάνετε μπραιζέ ή στο γκριλ.
Αγκινάρες με Κρεμμύδι Γκρατέν
(για 4 άτομα)
4 αγκιναροκαρδιές
1 κουταλιά χυμό λεμονιού ή άσπρο ξύδι
60 γρ βούτυρο
3 μετρίου μεγέθους κρεμμύδια, χοντροκομμένα
αλάτι και πιπέρι
2 κουταλιές τριμμένη φρυγανιά ή παρμεζάνα

Σιγοβράζετε τις αγκιναροκαρδιές σε νερό οπού θα έχετε προσθέσει λεμόνι ή ξύδι. Όταν μαλακώσουν, μετά από 20 λεπτά περίπου, τις σουρώνετε και αφαιρείτε το χνούδι με κουτάλι. Λιώνετε το βούτυρο σε κατσαρόλα και ρίχνετε τα κρεμμύδια μέχρι να πάρουν ελαφρύ χρώμα. Όταν κρυώσουν, γεμίζετε τις αγκινάρες με το μείγμα του κρεμμυδιού και σκορπίζετε από πάνω την τριμμένη φρυγανιά (ή την παρμεζάνα). Ψήνετε τις αγκινάρες σε ζεστό φούρνο σους 200 βαθμούς, μέχρι να πάρουν ελαφρύ χρώμα.

(από τα βιβλία «Το Βιβλίο της Κουζίνας» και «Λαχανικά» από τη σειρά Καλή Κουζίνα των εκδόσεων Βιβλία Τερζόπουλος)

Δείτε επίσης

Αχλάδια, το καλύτερο φρούτο για να ξεκινήσετε την ημέρα σας

Πλούσια σε γεύση και σημαντικά σε διατροφικά οφέλη, τα αχλάδια είναι από τα πιο αγαπημένα φρούτα του φθινοπώρου…